fbpx

Blog

Hieronder lees je de artikelen over gezondheid en anatomie waarmee we je willen inspireren. Schrijf je ook in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en volg ons op social!

Follow us!

Na 3 voetoperaties toch weer kunnen skiën, zo deed Desiree het

Na diverse voet operaties worstelde Desiree met dagelijkse pijn en mobiliteitsproblemen. Door tenen die scheef stonden in haar ene voet en overcompensatie vanuit het andere been is Desiree op aanraden van haar fysiotherapeut begonnen met Pilates, een stap die haar leven veranderde, zelfs op de skipistes.Read More


Hoe Pilates Mieke hielp de cyclus van 20 jaar pijn te doorbreken

Toen Mieke van Keulen, een 47-jarige sales manager uit Amsterdam, voor het eerst de deuren van Miesko Pilates opende, was ze op zoek naar meer dan alleen een nieuwe vorm van lichaamsbeweging.Read More


7 signalen dat je lichaam in de overlevingsstand staat en waarom dat gevaarlijk is

De overlevingsstand is een toestand waarin je terechtkomt als je een lange tijd stress hebt en dat niet balanceert met rust. Wanneer je daar niets aan veranderd raak je overspannen, word je ziek of beland je in een burn-out.Read More


Het verschil tussen yoga en Pilates; de 4 belangrijkste overeenkomsten en verschillen die je wilt weten

Waar 15 jaar geleden veel mensen nog nooit van Pilates gehoord hadden, begint nu langzamerhand Pilates net zo bekend te worden als yoga. De twee oefenmethodes hebben een totaal andere afkomst waardoor er grote verschillen, maar ook overeenkomsten zijnRead More


Hoe Pilates ervoor gezorgd heeft dat Trudy weer pijnloos kan tennissen

De sport die je jarenlang met veel plezier doet, niet meer kunnen beoefenen? Het overkwam Trudy. Door elleboog-, schouder- en nekklachten is de weg naar weer kunnen tennissen een lange adem geweest. De wens om weer pijnvrij te kunnen bewegen heeft veel van haar lijf gevraagd… maar dat alles met een verbluffend resultaat. Read More


De 4 voordelen van reformer training waar wij in geloven

Als je aan Pilates denkt dan denken veel mensen aan oefeningen op de mat doen. Wat veel mensen niet weten is dat de Pilates methode is ontstaan op Pilates apparaten en dat de matoefeningen pas veel later gekomen zijn. Sinds 2008 bieden wij lessen aan op de mat en met een Pilates apparaten omdat beide lessen complementair aan elkaar zijn. In de groepslessen werken we met de reformer en deze lessen zijn razend populair. Wat is het geheim van de reformer en wat zijn de voordelen? Hieronder lees je waarom wij groot fan zijn van de reformer.Read More


Lees hoe Hannah haar hoofdpijn de baas werd door pilates. En welke oefeningen daar zeker niet bij mogen ontbreken!

Hoofdpijn, iedereen heeft er wel eens mee te maken. En dat is ook niet zo gek, want hoofdpijn is een van de meest voorkomende gezondheidsklachten.Read More


Waarom rotatie oefeningen zo gezond voor je lijf zijn (en 3 gouden tips hoe je ze moet doen)

Een gezond lijf maakt de hele dag buigingen, strekkingen en rotaties. Denk aan je fiets op slot zetten, de vaatwasser uitruimen en je sokken aantrekken. Deze draaiende bewegingen zijn echter ook vaak het moment waarop spit of een hernia in je rug schiet. Moeten we roterende bewegingen dan vermijden? Nee! Sterker nog, je moet meer rotatie oefeningen doen als je rugpijn hebt. Read More


3 tips om gezond te stretchen

Je spieren stretchen met het idee leniger te worden, wordt overal veel gedaan. Kijk naar de warming-up van hardlopers en ook yogalessen zijn erg populair om leniger te worden. Toch is het niet bewezen dat stretchen zo goed voor je lijf is. Van onschuldig rekken en strekken kun je zelfs behoorlijk hardnekkige blessures oplopen. Lees hieronder mijn 3 tips om op een gezonde manier je spieren te stretchen.Read More


Het meest gewenste cadeau: een pijnvrij lijf!

Iedereen werkt steeds meer thuis en dat heeft effect op je gezondheid. Zie je je partner met zeurende rugpijn? Of hoor je je vriendin over vervelende nekkrampen?  Geef het meest gewenste cadeau aan diegene die je lief hebt: een pijnvrij lijfRead More


Sterke buikspieren zijn niet het medicijn tegen rugpijn

Toen ik na een auto-ongeluk mijn bekken had gebroken en jaren met pijn rondliep, was de diagnose bekkeninstabiliteit. Deze pijn straalde vooral door naar mijn lage rug.  Ik vond het destijds logisch klikken dat ik mijn bekkenbodem en buikspieren sterk moest maken om te herstellen.Read More


Hoe Pilates bij Fien hielp tegen bekkenpijn na 2 bevallingen

Bewegen? Buikspieroefeningen doen? Op een matje liggen? Dat zag Fien allemaal niet echt zitten die na 2 bevallingen met veel bekkenpijn rondliep. Bewegen was in haar ogen hetzelfde als extra pijn creëren. Toch moest ze iets gaan doen, want zo doorgaan was geen optie meer. Ze ontdekte Pilates wat voor haar de start was van een nieuw beeld op bewegen met pijn. Lees hier haar verhaal.Read More


Wat is het verschil tussen gewone Pilates en Restorative Pilates?

Eigenlijk is het heel simpel, de basis principes zijn anders. Bij gewone Pilates kom je in beweging door een flow van oefeningen achter elkaar die je elke week herhaalt en ze daardoor steeds beter kunt en kent. Bij Restorative Pilates gaat het om het wakker maken van slapende spieren en het ontstressen van dominante spieren. Read More


Vraag van de maand: Ik wil méér bewegen maar het lukt me niet goed om het vol te houden. Hoe begin ik en hoe hou ik het vol? Hebben jullie tips?

De kracht om een verandering in je leven vol te houden zit hem in een sterke mind. Je moet het ECHT willen! Ook is het belangrijk dat je het realistisch houdt zodat de kans van slagen het grootst is. Tony Robbins zegt hierover: 80% is psychologie, 20% is actie. Wist je dat je met 80% uitzoek-, denkwerk en visualisatie het overgrote deel van de verandering al bereikt hebt? Je hoeft het daarna alleen nog maar te doen en dat gaat heel gemakkelijk als je weet wat je te doen staat.Read More


Vraag van de maand: wanneer mag ik beginnen met het trainen van mijn buikspieren na de zwangerschap?

Dat je lichaam tijdens de zwangerschap verandert snapt iedereen. Je centrum-punt verschuift meer naar achter omdat je een toeter hebt aan de voorkant. Hierdoor worden je buikspieren en je bindweefsel enorm gerekt en wordt de bewegingsvrijheid in je rug veel minder. Dit wordt veroorzaakt door al het water en natuurlijk een baby in je buik. Na de geboorte kom je in de post-natale fase terecht waarin fysiek gezien de boel weer recht kan trekken, maar de voortdurende aanpassingen in je hormonen en stofwisseling zorgt dat je lijf nog niet volledig in de herstel modus kan komen.Read More


Vraag van de maand: wat zijn goede schoenen?

Schoenen zijn voor de meeste van ons een decoratie, passend bij die éné oufit. Dat schoenen dienen als fashion item klopt helemaal, maar ze zijn belangrijker dan dat. Veel belangrijker! Wist jij dat wanneer je de verkeerde schoenen aan hebt, je botten en gewrichten minder of zelfs niet goed functioneren? Dit kan resulteren in vervelende knie en heup klachten, waardoor je uiteindelijk je mooie paar hakken niet meer kunt dragen.Read More


SMelt & Restore workshops

Zoals voeding belangrijk is voor onze gezondheid, zo is beweging ook heel ‘voedend’ voor onze cellen. Althans, als je de juiste bewegingen maakt want lang niet alle oefeningen werken helend voor je spieren en gewrichten. Vergelijk het met het eten van junkfood, het geeft even een lekker gevoel maar het geeft geen voordelen op lange termijn. Zo is het ook met beweging, sommige sporten geven een kick maar je rugpijn gaat er niet van over.

Hoe zit dat precies? Read More


Een hernia en hoe Daphne die van haar heeft overwonnen

Na een succesvolle operatie en een heel voorspoedig herstel is onze oud-docente Daphne weer begonnen met lesgeven. In maart 2019 werd ze overvallen door hevige rugpijn wat een hernia bleek te zijn. Lees hier haar verhaal.Read More


Meditatie: Happy new year, happy new you

Rond de feestdagen is de studio even gesloten. Wil je in deze week toch een mindful momentje pakken? Met deze oefening keer je even naar binnen voor het nieuwe jaar.

* Maak een lijstje van drieRead More


Berichtje van Marlies: Van binnen naar buiten

Het mooie aan de overgang van de herfst naar de winter vind ik de toenemende behoefte om naar binnen te gaan. Zowel letterlijk als figuurlijk.

Het is fijn om na een frisse fietstocht in een warm huis of gezellig café aan te komen, een warm drankje te drinken en de warmte in mijn lijf te voelen. Naar binnen gaan in jezelf vind ik soms wat spiritueel klinken, maar toch doen we het elke Pilatesles. De docenten begeleiden je om bepaalde spieren te voelen, sommige te ontspannen waardoor andere spieren activeren. De reden dat je het voelt, is doordat je je interne oog opent en mindful wordt van je eigen, interne landschap.Read More