Eigenlijk is het heel simpel, de basis principes zijn anders. Bij gewone Pilates kom je in beweging door een flow van oefeningen achter elkaar, die je elke week herhaalt en ze daardoor steeds beter begrijpt. We wisselen wel steeds van materialen zoals het toevoegen van foamrollers, ballen en banden maar de kapstok blijft hetzelfde. In het kort gezegd is het doel je spieren versterken en versoepelen en daarbij je ademhaling te gebruiken voor de support.

Bij Restorative Pilates moet je lichaam eerst “herprogrammeert” worden, omdat door pijn of compensatiepatronen je spieren niet meer goed met elkaar samenwerken. De aanwijzingen en oefeningen bieden je een kader waarbinnen jijzelf gaat ontdekken wat jouw lijf doet en nodig heeft. Jij bepaalt hoe vaak/hoe lang je een oefening doet want het is jouw lijf en jij voelt het het beste. Het gaat om nieuwe patronen aan te leggen die, heel belangrijk, pijnvrij zijn en die logisch voor jou voelen.

We raden mensen met pijn, stijfheid of beperkingen aan om te beginnen met Restorative Pilates en na een tijdje door te stromen naar de gewone Pilates lessen. Je kunt altijd je docente om advies vragen welke les voor jou het meest geschikt is. Onze Miesko docenten omschrijven Restorative Pilates als volgt:

Hannah: met Restorative Pilates oefeningen en de attributen die wij hier hebben, ben jezelf in staat om je lichaam te herstellen. Dit kun je vergelijken met een soort APK-keuring.

Zoë: I would describe Restorative Pilates as healing, a way of rebooting the system so that it again works the way it should, so that it can function more efficiently and live more fully.

Effie: I would say Restorative Pilates can help you find a deeper relationship to your body’s internal workings.