FAQ

Veelgestelde vragen

Wat is Pilates?

Het voornaamste doel in Pilates is het creëren van eenheid van lichaam en geest, zodat zonder erover na te denken het lichaam efficiënt, gebalanceerd en soepel beweegt. Om het lichaam optimaal te kunnen gebruiken is er kracht nodig die tegengesteld is aan de zwakheden, waardoor disbalansen worden gecorrigeerd. De methode vraagt continue aandacht en focus bij het uitvoeren van de bewegingen. De precisie en controle die hierbij ontstaat wordt gezien als een van de belangrijkste aspecten in de Pilates methode.

Wat is het verschil tussen STOTT Pilates® en andere Pilates technieken?

STOTT Pilates® gebruikt moderne kennis uit de bewegingswetenschap, maar volgt ook de hedendaagse ontwikkelingen in de revalidatie en topsport trainingsmethodes. Er zijn bijvoorbeeld Pilates trainers die een kanteling van het bekken stimuleren zodat de rug recht en plat wordt, terwijl STOTT Pilates® juist de natuurlijke lijnen van de wervelkolom respecteert. De oefeningen herstellen en stabiliseren de spierbalans rond de gewrichten waarbij veel nadruk op schouder stabilisatie ligt. Omdat STOTT Pilates® inzetbaar voor iedereen en voor elke dag wil zijn, is de methode opgebouwd uit meer voorbereidende oefeningen en zijn er voor elk verschillend lichaam aanpassingen mogelijk.

Wat zijn de voordelen van Pilates?

  • lange slanke spieren (minder massa, meer vrijheid voor beweging)
  • verbetering van postuur
  • vergroot de kracht in je romp, meer stabiliteit en mobiliteit in de gewrichten
  • helpt blessures te voorkomen
  • balanceert kracht en soepelheid van de spieren
  • vergroot het bewustzijn van je eigen lichaam
  • no-impact, zacht voor de gewrichten
  • kan gebruikt worden voor iedereen van revalidatie tot topsport
  • complementeert andere vormen van beweging
  • verbetert balans, coördinatie en bloeddoorstroming
  • vermindering van nek- en rugklachten
  • verbetering van bewegingstechniek
  • verbetering ademhaling en bloedsomloop
  • toename van concentratie
  • afname van stress
  • voor iedereen toegankelijk.

Voor wie is Pilates geschikt?

De Pilates-lessen bij studio Miesko zijn geschikt voor iedereen. Het maakt niet uit welk beroep je hebt of hoe je conditie is, Pilates is voor hen die intelligente aandacht aan hun lichaam willen geven. Pilates is een methode die door artsen, fysiotherapeuten en chiropractors erkend wordt en wordt dan ook veelvoudig ingezet bij revalidatie. Bij chronische aandoeningen als diabetes, reuma, zwaarlijvigheid, artrose, maar ook bij hernia, scoliose, RSI, zwangerschap, frozen shoulder en rugpijn is de methode een uitkomst.

Ik heb rugproblemen, kan ik wel Pilates doen?

Bij rugklachten moet je altijd eerst om raad van een arts en/of fysiotherapeut vragen voordat je aan trainingen begint, maar een Pilates workout is zacht en gecontroleerd zonder onverwachte explosieve bewegingen. Het is daarom heel belangrijk dat je met een gecertificeerde Pilates docent werkt zodat je zeker weet dat je de oefeningen correct uitvoert. Een ervaren docent kan oefeningen aanpassen aan beperkingen en een heel specifiek programma opzetten. Als je een regelmatig en stabiel trainingsrooster maakt, zal je zeker verbetering van de rugpijn merken.

Wat is een postuur-analyse?

Iemands postuur zegt veel over de wijze waarop hij/zij het lichaam gebruikt en welke fysieke gewoontes aangenomen worden. Met behulp van een postuur-analyse kan er inzicht verkregen worden in het functioneren van spiergroepen en de gevolgen daarvan. Om ons lichaam efficient en pijnvrij te laten functioneren moeten de spieren en gewrichten krachtig en soepel zijn. Op basis van de postuur-analyse wordt een uitgebalanceerd trainingsprogramma gemaakt specifiek gericht op de sterke en zwakke gebieden van het lichaam.

Is Pilates net als yoga?

In sommige punten is Pilates net als yoga. Beide worden als body-mind fitness gezien, beide benadrukken diepe ademhaling en lange zachte bewegingen die geest en lichaam verbinden. Het verschil is dat yoga vanuit een statische houding naar de andere houding beweegt, terwijl Pilates de bewegingen dynamisch, systematisch en vloeiend aan elkaar verbind. Ook gebruiken we bij Pilates oefenmaterialen.

Wat is het verschil tussen Pilates en krachttraining op de sportschool?

  • Pilates is driedimensionaal (oefeningen worden in alle bewegingsvlakken uitgevoerd)
  • Weerstand van spiraal-veren lijkt erg op natuurlijke spier contracties
  • Nadruk ligt op concentrische/eccentrische spier contracties voor blessure preventie
  • Pilates-oefeningen zijn zeer geschikt voor revalidatie
  • In Pilates-oefeningen ligt de nadruk op het gebalanceerd trainen van spieren rondom de gewrichten
  • Pilates gaat over-training en eenzijdige training tegen
  • Pilates legt nadruk op kracht in combinatie met flexibiliteit (blessure preventie en efficiënter bewegen)
  • Pilates-oefeningen zorgen voor verbeteringen in je postuur en het vergroot je bewustzijn van je eigen lijf
  • Gewichttraining en Pilates–training kan zeer zeker gecombineerd worden en is in speciale gevallen zelfs zeer aan te raden (hypermobiliteit).

Kan ik afvallen van Pilates?

Pilates kan je in combinatie met een dieet helpen afvallen. Pilates oefeningen vergen veel bewustzijn en focus op je lichaam waardoor je kleine veranderingen kunt voelen. Veel mensen komen in een meditatieve concentratie waardoor je na verloop van tijd mentaal kunt groeien. Door het versterken van je spieren wordt je lijf strakker en verbetert je houding wat je een slankere verschijning geeft.

Welke resultaten kan ik van Pilates verwachten?

Je kunt een toename van kracht, flexibiliteit, souplesse, balans en bewustzijn verwachten. Algemene pijn, stijfheid en rug-nek-schouder pijn neemt af.

Hoe lang moet ik de training doen voordat ik de resultaten kan zien?

Afhankelijk hoeveel lessen je per week doet, zal het resultaat sneller zichtbaar en voelbaar zijn. Aanbevolen is om gemiddeld 2 keer per week Pilates te doen en in dat geval merk je na 10-12 trainingen verschil. Uiteraard is dit per persoon wisselend en afhankelijk of je privé- of groepslessen doet, of je nog andere sporten daarnaast doet en of je blessures hebt. Het is ook belangrijk om met een gecertificeerd docent te werken zodat je efficiënt en verantwoord traint.

Wat zijn Pilates apparaten en wat is het voordeel ervan?

Joseph Pilates maakte gebruik van matrasspiralen bij het ontwikkelen van zijn bewegingsmethode. De eerste Pilates-apparaten uit de jaren ’30 zien er dan ook uit als ingewikkelde bed-constructies. De apparaten zijn verder ontwikkeld en maken de Pilates Methode uniek. Er zijn verschillende Pilates-apparaten; Cadillac, Reformer, Ladder Barrel, Spine Corrector en de Chair. De spiralen geven weerstand of juist assistentie bij het oefenen, de apparaten zijn hierdoor voor iedereen bruikbaar. Ander groot voordeel is dat er 3D getraind wordt waardoor de spier contracties met de spiralen heel erg op de natuurlijke spiercontracties lijken (dit is anders dan de weerstand training met apparaten op de sportschool). Er zijn meer dan 300 Pilates-oefeningen waarbij alle spiergroepen op een dynamische en gecontroleerde manier getraind worden.

Wat zijn Pilates oefenmaterialen?

Dit zijn materialen die lichte weerstand geven waardoor kracht, flexibiliteit, balans en coördinatie uitgedaagd en verbeterd worden. Voorbeelden zijn de Flexband (ook wel Dynaband genoemd), Fitness Circle, Toning balls, Foam Roller en stabiliteitsballen groot/klein/dik/dun. Door deze oefenmaterialen worden de Pilates lessen veelzijdiger en daardoor heel leuk!

Als ik Pilates doe, doe ik dan ook nog mijn andere trainingen?

Pilates-oefeningen werken met name aan de conditie van je spieren en gewrichten. In combinatie met cardiovasculaire training heb je een perfecte balans om fit en gezond te worden en te blijven, zoals met wandelen, hardlopen, zwemmen, fietsen, aerobics etc.

Rooster

Bekijk hier het rooster voor alle Mat- en Reformer-lessen. Voor het inplannen van Privé-lessen kun je een email sturen naar info@miesko.nl.

Rooster