Toen ik na een auto-ongeluk mijn bekken had gebroken en jaren met pijn rondliep, was de diagnose bekkeninstabiliteit. Ondanks dat de breuk in m’n bekken zat had ik vooral veel last m’n stuitje en lage rug. Ik was toentertijd nog niet zo intensief met anatomie bezig dus ik vond het logisch klinken dat ik mijn bekkenbodem en buikspieren sterk moest maken om te herstellen. Drie keer per week trainde ik op de sportschool onder begeleiding van een personal trainer op apparaten die elke week zwaarder gezet.  Ondanks mijn motivatie om te herstellen, was de pijn na 3 jaar nog steeds niet weg.

Nu, 12 jaar later, begrijp ik heel goed waarom mijn rugpijn niet wegging. De focus van de trainingen in de sportschool lag op het versterken van mijn buikspieren. Ik deed oefeningen als sit-ups, roll ups en allerlei schuine buikspieroefeningen, maar de rest van mijn lijf bewoog niet veel. De afgelopen jaren hebben me steeds helderder doen inzien dat ons lichaam is gemaakt om samen te werken; hoe beter de samenwerkingen zijn hoe beter wij functioneren en hoe minder pijn we hebben.

Je core trainen is niet alleen maar je buikspieren sterker maken, maar alle samenwerkende spieren mee trainen tijdens diezelfde buikspieroefening. Zoals je sterke buikspieren trainen in samenwerking met je ademhaling, je diepe rug- en bekkenspieren. Andere essentiële spieren zijn je bekkenbodem, je middenrif, je diepe rugspieren en je diepe schouder- en diepe heupspieren. En als ze dan allemaal meedoen gaat het ook nog om de juiste volgorde. Heel cliché maar het is dus waar; als het makkelijk is, is het geen Pilates!

De Pilates methode is opgebouwd uit verschillende niveaus, het basisniveau spreekt bovengenoemde spieren aan op een individuele wijze. Je kunt al die spieren niet tegelijkertijd en in de juiste volgorde activeren als je niet weet waar ze zitten. Hoe moeilijker de oefeningen worden hoe meer al die spieren gaan samenwerken.

Als je blijvende rugpijn klachten hebt is de kans groot dat de samenwerkingen van je spieren niet goed verloopt. We noemen dat ook wel een disfunctie van je musculoskeletale systeem. Specifieke oefeningen die langzaam gaan, die pijnvrij zijn en waarbij je ademhaling een belangrijke rol speelt gaan je lijf helpen om weer sterk te worden.

Wat een geluk dat ik een pilates revalidatie specialist ontmoette 3 jaar na het ongeluk. Zij hielp mij te begrijpen hoe ik mijn lichaam (en hoofd) kon laten samenwerken en hoe je die samenwerkingen kunt uitdagen zodat ik me weer pijnvrij kan bewegen. Inmiddels is dit de manier hoe ik naar beweging en herstel kijk. Dankbaar ben ik voor het proces dat ik zelf heb meegemaakt en de inspiratie is geweest om Miesko Pilates op te zetten. Eind dit jaar begint de Miesko Academy en deel ik mijn kennis met andere Pilates docenten.